Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.
logo Helse Nord

Styret i Helse Nord RHF

Styret i Helse Nord RHF har det overordnede ansvaret for alle helseforetakene i regionen.

Styret skal påse at sykehusene gir gode og likeverdige spesialisthelsetjenester til befolkningen. Styret har ansvar for at de helsepolitiske målene nås innenfor rammene som Stortinget har vedtatt.

Styret skal rette seg etter eiers retningslinjer. Eier er Helse- og omsorgsdepartementet.

Styret i Helse Nord RHF består av medlemmer som er oppnevnt av departementet, og representanter som er valgt av de ansatte. Styremedlemmene skal ikke representere geografiske områder, politiske organisasjoner eller andre interessegrupper. Men det er viktig at styrene samlet sett har mangfold og bredde, også geografisk og politisk.

Ønsker du å sende en henvendelse til styret? Send den på e-post til Helse Nord RHFs postmottak, e-post: postmottak@helse-nord.no.

Kommende styremøter

Arkiv over tidligere styremøter

Foretaksmøter

Styret i Helse Nord RHF 2022–2024

En kvinne som sitter ved et skrivebord

Agnete Masternes Hanssen

Agnete Masternes Hanssen ble oppnevnt som styremedlem 16. januar 2024. Agnete er utdannet sykepleier ved UiT i Hammerfest, og jobber i dag i hjemmesykepleien i Porsanger. Hun satt i kommunestyret i Porsanger for Arbeiderpartiet fra 2015-2021, og var fylkesråd for samferdsel i Troms og Finnmark 2021-2023. Fra 2018 har hun vært sentralstyremedlem i AUF,  var fylkessekretær i Finnmark AUF 2015-2018.

En person med briller

Tone Hauge

Tone er utdannet farmasøyt, og ble oppnevnt som styremedlem 16. januar 2024. Hun er tidligere regionsjef i Apotek1, og har sittet som nestleder i styret i Helgelandssykehuset. Tone ble kåret til Årets nordlending i 2023 etter å ha bygget kulturhuset Bakgården i Mosjøen med egne midler sammen med ektemannen Stein. Tone jobber i dag som daglig leder av kulturhuset, og bor i Mosjøen.

Styremedlemmer valgt av de ansatte:

Varamedlemmer for ansattevalgte:

1. Ann-Mari Jenssen. Delta. Helsesekretær/konserntillitsvalgt for YS Helse i Helse Nord RHF. Fra Stokmarknes. Permisjon fra Nordlandssykehuset.
  2. Eva Jeanett Ytrehauge. Norsk sykepleierforbund. HTV Klinikk Alta / sykepleier Spesialistpoliklinikken, Klinikk Alta, Finnmarkssykehuset HF. Fra Alta.
  3. Sturla Heitmann. Fagforbundet. Ambulansefagarbeider/hovedtillitsvalgt for Fagforbundet i Finnmarkssykehuset. Fra Alta.
  4. Solveig Nergård. Legeforeningen. Lege / spesialist i plastikkirurgi/foretakstillitsvalgt for Overlegeforeningen UNN. Fra Tromsø.
  5. Baard Einar Martinsen. Nito. Bioingeniør/konserntillitsvalgt for SAN i Helse Nord RHF. Fra Kirkenes. Permisjon fra Finnmarksykehuset.

Observatør med møte- og talerett:

Leder i Regionalt brukerutvalg, Knut Georg Hartviksen

Nestleder i Regionalt brukerutvalg, Gunnhild Berglen

Veilederen orienterer om styrearbeid i det regionale helseforetaket Helse Nord RHF og helseforetakene i Helse Nord. Den er et bidrag til styrenes rolleforståelse og rolleutøvelse. Veilederen revideres ved behov.

Styrearbeid i Helse Nord - veileder for Helse Nord RHF og helseforetakene i Helse Nord (PDF)

Revisjonsutvalget er et underutvalg av styret i Helse Nord RHF, som har til formål å styrke styrets oppmerksomhet på virsomhetsstyring, tilsyn og kontroll i foretaksgruppen.

Organisering

De fire medlemmene velges av og blant styrets medlemmer. Minst ett av medlemmene skal ha kunnskap om regnskap eller revisjon, og minst ett medlem velges blant ansatterepresentantene. Styret velger leder av revisjonsutvalget.

Oppgaver

Viktigste oppgaver er:

• Bidra til å ivareta styrets tilsyns- og kontrolloppgaver.
  • Se etter at Helse Nord har en uavhengig og effektiv intern revisjon.
  • Følge opp ekstern revisjons arbeid.

Medlemmer

Medlemmer av revisjonsutvalget:

Rune Gjertin Rafaelsen (leder)

Sissel Alterskjær

Jan-Oddvar Sørnes

Tone Helen Hauge

Instruks

Last ned instruks for styrets revisjonsutvalg (pdf)

Årsrapporter

Helse Nord RHFs internrevisjon skal evaluere og bidra til forbedringer i virksomhetsstyringen, risikostyringen og internkontrollen.

Internrevisjonen i Helse Nord RHF

Det er styret i Helse Nord RHF som oppnevner styrer i underliggende helseforetak.

Regionale helseforetak beslutter styresammensetningen ut fra de samlede kompetansebehov og særskilte hensyn som gjør seg gjeldende for de ulike helseforetakene.

Styret i Finnmarkssykehuset

Styret i Universitetssykehuset Nord-Norge